Jak wygląda proces projektowania logo ?

Blog

Blog Jak wygląda proces projektowania logo ?

Comments (0) /

Written by:

Chcesz wiedzieć jak wygląda moja praca grafika ? W tym artykule pokażę od kuchni jak działam i dowiesz się jak tworzę logo w 9 etapach.

1. brief – rozgrzewka

Zanim usiądę z ołówkiem do projektu logo i prześlę Ci pierwsze propozycje spędzam sporo czasu na analizie brief’a i opracowaniu strategii dla marki. To znaczy, wysyłam Ci brief – dokument do wypełnienia, w którym przemagluję pytaniami, bo wierzę, że Ty jako klient zawsze masz jakąś wizję albo oczekiwania. Chcę wiedzieć jak najwięcej o Twojej marce, o Twoich klientach, pytam o skojarzenia jakie chcesz wywołać, styl, o Twoje preferencje. Wszystko po to, by pomogło mi wytypować z sukcesem styl Twojego przyszłego logo. Po wypełnieniu briefa określamy sobie terminy pracy, wynagrodzenie, sposób zapłaty i czas odpowiedzi obu stron.

2. inspiracje i zbieranie materiałów

Po otrzymaniu odpowiedzi o Twojej firmie i  grupie odbiorców jakie mają upodobania, następuje u mnie wnioskowanie – research (czyt. risercz) czyli analiza tematu, konkurencji, trendów.

Dokształcam się w zakresie Twojej branży, szukam informacji w internecie, analizuję Twoją konkurencję. Spisuję na kartce różne hasła i słowa kluczowe dotyczące twojej przyszłej marki, dopisuję skojarzenia, łączę wiele skrótów myślowych tworząc mapę myślową.
Kompletuję materiały w postaci moodbardów – tablicę z inspiracjami, zapisuję w jednym folderze wiele zdjęć, luźnych myśli i grafik, które mogą mi pomóc stworzyć coraz większą mapę skojarzeń.

3. szkicowanie – burza mózgu

Na tym etapie ze znalezionymi zdjęciami i grą słów tworzy się burza mózgu. Zanim włączę program graficzny, siadam przed kartką papieru i szkicuję dzięki czemu działam swobodniej niż na ekranie monitora. Przygotowuję wiele luźnych koncepcji, szkiców i szukam pomysłów na rozwiązanie problemu tj. charakteru znaku. Ten etap trwa kilka dni o różnych porach dnia bądź czynności. Często zdarza mi się, że po kreatywnej pracy wieczorem budzę się rano z nowym pomysłem np. błyskotliwe powiązania dwu-wieloznaczności w jednym małym znaku.

4. praca w wektorze w czerni i bieli

Z całej sterty porysowanych kartek wybieram najciekawsze pomysły i przystępuję do pracy w programie Illustrator z możliwością powiększania logo do każdej wielkości. Rozwijam koncepcje w krzywych tylko w czerni, w ten sposób skupiam się na przesłaniu znaku graficznego. Kwestię kolorów zostawiam na sam koniec, dzięki temu ja i Ty nie zaprzątamy sobie głowy rozważaniami nad tym, który kolor będzie najlepszy, lecz skoncentrujemy się na samym zamyśle projektu.

5. prezentacja znaku

Następnie po kilkunastu zarysach wektorowych wybieram 3 najlepsze wariacje i dobieram odpowiednie proporcje i symetrię. Upraszczam i uporządkuję. Testuję wiele różnych rozmiarów i sprawdzam na wydrukach czy projekt znaku jest czytelny. Spoglądam na niego z każdej możliwej strony np. odwracając projekt do góry nogami, dzięki czemu uniknę niepoprawnych skojarzeń.

Po tym etapie robię krótki odpoczynek od pracy lub pracuję nad innym projektem, aby powrócić do logo ze świeżym spojrzeniem.

Następnego dnia kończy się to najczęściej wysłaniem do klienta 2-3 propozycji w czerni i bieli, dzięki temu Ty skupisz się na zamyśle projektu. Czekam na decyzję wybranej wersji znaku, aby przystąpić do dalszego etapu pracy przy logo.

6. wybór typografii

Po wyborze przez klienta sygnetu kolejnym etapem pracy jest dopasowanie typografii z nazwą marki, która będzie miała podobny styl jak znak graficzny. Do dynamicznych znaków dobrze pasuje bezszeryfowy font, zaś do znaków tradycyjnych/publicystycznych idealny będzie krój szeryfowy. Trzeba również pamiętać o poprawności odstępów pomiędzy poszczególnymi literami czyli kerning – często litery są od siebie oddalone bądź nierówno podzielone. Źle dobrany krój pisma może całkiem zepsuć projekt. Krój pisma nie może być za cienki, ani zbyt kontrastujący. Litery nie powinni być za małe ani zlewać się ze sobą. Gdy dokonam wyboru kroju liter czas na ustawienie sygnetu względem typografii. Często jest wiele wariacji, ale najważniejsze znaleźć układ horyzontalny i centralny.

7. kolorystyka

Pozostawienie kwestii kolorów na sam koniec procesu kreatywnego to dla mnie doskonałe rozwiązanie. Dlaczego? Bo jest to szczegół, który można łatwo i szybko zmienić. Takie rozwiązanie pozwala mi też uniknąć sytuacji, w której klient odrzuca jeden z lepszych projektów tylko dlatego, że nie spodobała mu się zastosowana kolorystyka. Na tym etapie tworzę logo w różnych modyfikacjach i łączeniach kolorystycznych mając na względzie jego funkcje i psychikę oddziaływania bądź preferencje kolorystyczne Twoich odbiorców.

8. logo z sygnetem i logotypem

W końcu 2-3 wariacje logo w kolorze i nazwą są gotowe do wysłania oraz do zaprezentowania klientowi.

Następuje akceptacja wstępnego projektu lub zgłoszenie uwag: najczęściej są to 2-3 bezpłatne poprawki, które powinny wystarczyć.

9. przekazanie

Po akceptacji projektu logo i opłaceniu drugiej części kwoty przesyłam projekt w różnych formatach:

  • wektorowym bez obawy o utratę jakości najlepsze do zastosowań druku: .ai
  • jak i rastrowym, która sprawdzi się na stronie internetowej (np. jpg, png)

Przygotowane są wersje achromatyczne i monochromatyczne, w kontrze, wersje logo w pionie i poziomie. Na tym etapie dokładnie przyglądam się kolorom. Sprawdzam raz jeszcze wersje w kilku przestrzeniach barw w trzech najczęściej spotykanych tj. CMYK, RGB oraz Pantone. W zapisanych plikach podaję wzory kolorów najczęściej do podłoża papieru powlekanego. Jeśli to możliwe pokazuję klientowi próbnik Pantone, który gwarantuje największą powtarzalność w druku i porównawczy do niego podobny kolor w CMYKU.

Tak powstałe logo jest punktem wyjścia do opracowania całego systemu identyfikacji wizualnej marki. Ten element zadecyduje o tym jak będzie wyglądać reszta materiałów reklamowych. Wtedy warto opracować koncepcję linii graficznej czyli pomysł na wizerunek Twojej marki. Tzn. określić kolorystykę, kompozycję poszczególnych elementów, typografię, które złożone utworzą jeden niepowtarzalny image.

Mam nadzieję, że przybliżyłam Ci jak pracuję przy projekcie logo. Z mojego punktu widzenia nie ma nic bardziej satysfakcjonującego jak praca nad logotypem. Jest to miły wysiłek dla mojego procesu kreacji wymyślony od początku do końca.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *